Monday, August 4, 2008

Hatiku terhiris lagi....

Semalam, aku didatangi seseorang yg ingin menyampaikan satu NK kepadaku. NK tu sebenarnya adalah berkaitan dgn along. Entah kenapa, aku tidak terfikir bhw pertolonganku padanya akan berakhir seperti ini. Aku mula resah. Sekiranya proses NK itu lengkap, aku pasti akan kehilangan segala aset yg tlh aku kumpul selama ini. Memang asetku tidak byak, tetapi memadailah utk 3 puteraku seandainya apa2 terjadi padaku nanti. Namun kesilapan along telah menyebabkan aku terheret sama dalam kemelut yg tidak pernah aku bayangkan ini. Hatiku benar2 terhiris. Kecuaian along menyebabkan masa depanku diambang kemusnahan!!!
Aku berusaha berbincang dgn along utk mencari jalan penyelesaian. Namun, hingga ke saat ini, along tidak menunjukkan tanda bhw dia akan membantu aku menyelesaikan kemelut ini. Dia mengambil sikap berdiam diri & meletakkan beban di atas bahuku bersendirian.
Akui gagal mengawal perasaanku. Apatah lagi, disaat2 getir ini, aku bersendirian melawan perasaan. Sedih & kecewa krn saudara yg aku sayangi melebihi nyawaku sendiri bagai sengaja ingin menjerat aku. Untuk bercerita dgn abg Z, aku tidak mampu. Pastinya abg Z kecewa krn aku tidak pernah berbincang dengannya sewaktu aku membantu along suatu ketika dulu. Mungkinkah musibah ini satu dosa krn aku tidak mendapatkan persetujuan drp abg Z terlebih dahulu?... Entahlah
Satu persatu masalah terus menghimpit diriku. Namun segalanya aku simpan sendiri. Tidak satupun aku ceritakan pada abg Z krn aku tidak mahu keburukan along & adikku kelihatan pada matanya. Aku tidak mahu mencipta sengketa di dalam keluargaku sendiri.
Tapi, sampai bilakah aku akan terus berkorban utk adik beradikku yg ternyata cuma mengambil kesempatan atas kasih sayangku pd mereka? Silapkah aku kerana terlalu memikirkan tentang perasaan mereka berbanding diriku sendiri?....
Yang nyatanya, hati ini telah terhiris lagi. Bukan sekali,... tetapi berkali-kali... Namun aku akui, kasihku pada mereka berdua tetap tidak terhakis sampai bila2 pun!. Moga Tuhan akan membuka pintu hati mereka untuk mengalihkan beban yang telah mereka letakkan pada bahuku sendirian....

No comments: