Thursday, August 7, 2008

PEDIH

Entah kenapa dalam minggu ini begitu ramai insan kesayangan aku sampai hati menghiris hatiku. Tidakkah mereka sedar betapa perit dan pedihnya hati ini tatkala ianya dihiris. Aku tak tahu apakah aku yang begitu mudah terasa atau sememangnya mereka semua tidak pernah menghargai akan kehadiran aku dalam hidup mereka?

Sejak malam tadi aku offkan handphone aku. Pagi2 tatkala aku on semula hp aku, kelihatan beberapa sms yg masuk. Salah satunya sms dr AC. Dia bertanyakan sesuatu. Walaupun lewat membalas, aku tetap memberi jawapan. Aku tidak pasti apakah jawapan aku telah menyinggung hati kecil AC. Aku sudah memohon maaf andai kemelut yang melanda bertambah kusut gara2 aku. Kemudian aku tersedar, mungkinkah ada mulut2 asing yg secara tidak langsung telah menampakkan bagai aku yg telah mengeruhkan keadaan.

Seingat aku, aku tetap berpegang teguh dengan janjiku terhadap AC. Tidak pernah sesekali aku menceritakan rahsia hatinya kepada sesiapapun. Lagipula, siapa lagi yg rapat dgn aku melainkan AC. Aku selalu meyakinkan AC bahawa dia boleh mempercayai aku. Itulah sikap aku sejak dulu, sentiasa menjaga hati & memuliakan seorg sahabat. Tidak terlintas dihati utk mengkhianati apatah lagi memungkiri janji yg pernah aku lafazkan. Tetapi entah kenapa, soalan AC seakan menggambarkan bhw aku sudah memungkiri janji. Sedangkan segala rahsianya masih kukuh sebagai rahsia dlm hidupku.

Buat AC, aku sudah memohon maaf. Tetapi sehingga saat aku meluahkan rasa hati ini, dia masih belum membalas sms aku. Mungkinkah dia tetap meletakkan kesalahan padaku? Seandainya demikian, aku tidak punya hak untuk terus mendesak AC. Dia punya pendirian dalam menilaikan erti persahabatan kami. Walaubagaimanpun, hati ini tetap terhiris. Pedih dan begitu sakit sekali. Tindakan AC membuatkan aku terkenang pada SYA. Persahabatan kami juga retak angkara mulut2 asing. Aku benar2 kecewa. Ternyata hanya aku yang begitu menghargai kehadiran sahabat sedangkan mereka mungkin tidak pernah langsung menghargai kehadiran aku dalam hidup mereka!

Sekali lagi dalam hidup ini, aku sedar betapa dalam kita berbuat kebaikan pada org lain, tetap ada hati lain yg tidak senang. Silapkah andai aku dan AC menjalinkan persahabatan berlandaskan kejujuran hinggakan ada hati lain yg tidak senang dgn persahabatan kami? Andai sahaja telahan aku ini benar, aku redha kerana sesungguhnya kehidupan aku memang sudah lama kehilangan sahabat sejati!

1 comment:

EBRIZA AMINNUDIN said...

sis ...

i faham perasaan u. kadang2 allah memang menguji kita dalam persahabatan. kadang2 memang ada yang tidak senang dengan siapa kita bersahabat. adat manusia .. dan tak salah kalau u mohon maaf atau beli kad jika u terasa bersalah.