Monday, August 25, 2008

Inikah dugaan?

Salam.... beberapa minggu ini kehidupanku masih byk yg tidak berubah. Payah sungguh menggapai kegembiraan seperti masa lalu. Apa yg nyata, kekecewaan masih terus menghimpit diri. Aku rasa bebanan demi bebanan yg menimpa diri ini semakin berat hinggakan tidak terdaya utk aku tahan. Dlm saat2 begini, hanya airmata yg menjadi sahabat sejati....
18.08.08 (Isnin)
Pagi2 ayah kejutkan aku, bgtahu keadaan ibu yg nampak begitu teruk sekali. Aku bergegas mendapatkan ibu. Melihatkan keadaan ibu, airmataku terus gugur tanpa dipinta. Aku berkeras mahu membawa ibu ke hospital, tapi ibu enggan. Dia hanya menyebut 2 nama.... Along & Cik In. Saat itu, aku berdoa kpd Tuhan supaya jngan diambil ibuku. Aku tidak sanggup berdepan dgn kehilangan ibu!... Segera aku hubungi Cik In tapi gagal mendapatkan dia. Aku tinggalkan pesanan kepada Cik Lia supaya memaklumkan kpd Cik In. Along juga gagal aku hubungi membuatkan aku hanya mampu menangis. Menjelang 10 pagi, keadaan ibu beransur pulih. Hati ibu kuat mengatakan bhw penyakitnya tiada kena mengena dgn ubat doktor. Ibu merasakan dia perlu dirawat secara tradisional. Tgh hari itu, aku tinggalkan ibu bersama ayah sebentar. Walaupun hati ini berat, tetapi aku perlu hadir ke pejabat utk menyelesaikan satu dokumen penting. Faris aku bawa bersama supaya tidak menyusahkan ibu & ayah. Mujur kala itu Fazly & Fakhri ada bersama abg Z. Hampir 3 petang, setelah menyudahkan kerjaku, aku pulang semula ke rumah. Seketika itu, along pun sampai (mungkin dia sudah terima sms yg aku htr). Aku nampak wajah ibu sedikit berseri. Entah kenapa, waktu itu aku hanya menjadi pemerhati. Aku memerhatikan ibu membelai rambut along penuh kasih sayang. Aku nampak airmata along yg menitis. Pastinya dia juga rindukan belaian ibu. Walau apapun, aku tetap bersyukur krn along sudah kembali kepangkuan kami sekeluarga meskipun tidak seakrab dulu...
19.08.08 (Selasa)
Ibu masih lemah. Cik In tiba dr PD menjelang jam 10 pagi. Aku tinggalkan ibu seketika bersama ayah & Cik In utk menymbung kerja di pejabat yg aku tinggalkan semalam. 2 petang, aku pulang semula ke rumah. Aku tahu, boss pasti geram dgn tindakan aku yg meninggalkan office sesuka hati. Tapi aku terpaksa, kerana aku tidak mampu menumpukan perhatian pada kerja selagi keadaan ibu belum pulih. Cik In bercerita sedikit berkenaan Saka keturunan mereka. Disamping itu, Cik In juga menyatakan bhw ibu perlu dirawat secara tradisional. (Firasatnya sama juga dgn ibu). Aku call abg Z, meminta dia menguruskan perubatan ibu. Abg Z meminta aku membawa ibu pulang ke kg pd hari Jumaat. Aku nekad, aku akan membawa ibu pulang ke kg walaupun sukar utk aku mendapat cuti lagi!
20.08.08 (Rabu)
Aku terpaksa kerja. Mujur sahabat ibu, Cik Mah sudi menjaga ibu bagi pihak aku. Walaupun hati aku tidak tenteram, aku terpaksa hadir ke pejabat. Mungkin bos masih geram dgn aku krn hari ini aku membawa Faris sekali. Mujur Faris tidak nakal. Dia menyiapkan homeworknya dan aku membuat kerja tanpa gangguan. Tak sabar rasanye tunggu pukul 5 petang!
21.08.08 (khamis)
Ayah jaga Faris hari ni. Kerja2 aku di office semuanya sudah selesai. Sesungguhnya hari ini menjadi hari dlm sejarah krn hari ini adalah kali pertama aku dibentak sesudah bertahun aku kerja dgn bos. Hati aku benar2 sedih, tapi aku menahan airmata ini dari mengalir. Aku sedar, dlm minggu ni aku jarang berada di office. Meskipun demikian, kerja2 aku tetap diselesaikan seperti kehendak bos. Bos bengang bila aku memohon cuti pada hari Jumaat. Aku tegaskan pd bos bhw aku perlukan cuti utk membawa ibu berubat. Approved atau tidak, aku tetap akan bercuti. Selama ini aku bekerja tanpa pernah berkira. Segalanya aku lakukan sendiri. Kala bos menghayun kayu golf dipadang atau hilang entah ke mana, akulah yg menyudahkan dokumen yg perlu disiapkan oleh seorang lawyer & berhadapan dgn client yg pelbagai kerenah. Hinggakan ada client yg menyangkakan aku seorg lawyer. Saat client ingin menandatangani dokumen diluar waktu pejabat, aku tetap rela menguruskannya. Kenapa bos tak nampak semua itu?!!.. Pada waktu2 beginilah aku rasakan bahawa diri ini begitu kerdil sekali.. Betapa bykpun jasa kita pda seorg bos, kita tetap akan dibentak walau hanya dgn sedikit kesilapan hanya kerana kita org bawahan!!......
22.08.08 (Jumaat) & 21.08.08 (Sabtu)
Jam 9 pagi (aku, ibu & Faris) bertolak dr KL ke Teluk Intan. Ayah nampak macam berat hati nak biarkan aku drive sorang2. Tapi aku yakinkan ayah bhw aku akan memandu dgn berhati2. Menjelang 11 pagi, aku sampai di kg abg Z. Pengubatan ibu dilakukan selama 2 hari. Sesungguhnya dlm dunia ni selagi ada hasad dengki, selagi itu akan ada pengkhianatan. Bukan kami percaya 100% pada bomoh. Segala buruk & baik tetap datangnya dari Allah. Tetapi aku nampak riah wajah ibu yg kecewa krn kesakitan yg dialaminya bersangkutan dgn hasad dengki dr kalangan temannya sendiri. Kesian ibu, patutlah kesakitannya dtg hanya pada waktu2 tertentu, rupanya2 ada org yg tak berhati perut mengkhianati ibu!... Semoga Tuhan beri balasan setimpal pada manusia yg telah khianat pd ibu....
Hari Ahad, kami tiba di KL. Anak2 pun akan memulakan persekolahan semula. Alhamdulilah, keadaan ibu juga semakin pulih. Semoga Tuhan memanjangkan usia ibu & menjauhkan ibu dr segala keburukan.... Amin

No comments: