Wednesday, June 25, 2008

Kusut

"adoi... kusut betul la..."

Aku selalu tersenyum bila mendengar dialog ni keluar dari mulut along atau adik aku. Yg paling seronok, anak aku akan menunjukkan botol syampu kdp pak long & pak su dia. Kata anakku, kalau kusut, pakailah syampu Pantene, mesti tak kusut lagi.

Kedua2 mereka memandang anak aku dgn pandangan marah. Mungkin mereka sangka anak aku sengaja menambahkan kekusutan fikiran mereka. Padahal anak aku sekadar ingin menunjukkan jln penyelesaian selain membuktikan bhw iklan Pantene itu benar.

Aku tersenyum & kemudian tertawa. Aku katakan pada mereka bhw tidak sukar bagi kanak2 seperti anak aku mencari jln penyelesaian tatkala mendengar perkataan "kusut", makanya, kita sebagai org dewasa pun usahlah mudah mengeluh tanpa mencari jln penyelesaian bagi meleraikan kekusutan yg dialami.


No comments: