Tuesday, October 7, 2008

Corat coret Aidilfitri

Salam semua.... Aku pasti ramai dikalangan kalian sudah kembali dr cuti raye. Ada yg dpt cuti pendek & ada yg juga yg bercuti panjang. Apa2pun, aku harapkan segalanya berjalan dgn lancar. Bagi diri ini, alhamdulillah, segala yg dirancang berjalan dgn lancar. Perancangan berhari raya yg disusun dgn teratur tidak menimbulkan sebarang kesulitan.

Aku dgn abg Z memang mengamalkan sistem giliran. Meskipun menetap dgn ibu, bila tiba giliranku, abg Z akur dgn perancangan yg telah aku aturkan. Aku akui kekadang abg Z sendiri dgn rela hati beraya dgn keluargaku di KL mesipun time tu giliran dia. Bagi kami berdua tidak pernah timbul perbalahan utk berebut pulang ke rumah masing2... Alhamdulilah....

Tahun ni memang giliran beraya dgn family aku (walaupun last year raye di KL jugak!... hehehe)... Seronoknya bila dah ada anak2 ni, adalah melihat kegembiraan mereka menyambut hari bahagia ni. Mana tak nye, mereka sibuk melaram dgn baju baru. Selain tu, sibuk duk mengumpul duit raye... biasalah budak2...

Byk jugak cerita yg nak dikongsi bersama. Tapi, biarlah aku coretkan peristiwa yg penting2 aje utk kita berkongsi bersama ye....

29hb (Ramadhan lagi ni)...
Aku dah start cuti dah. Abg Z pun baru sampai malam tadi dari Teluk Intan. We all planning nak cat rumah. Tapi ibu kata, x payahlah cat coz baru last year kita cat baru. Rugi pulak katanye.... Tapi abg Z berkeras nak mengecat jugak. Sudahnya, ibu kata cat syiling ajer.... Hehehe, abg Z beralah & dia cat syiling ajerlah!
Tgh hari tu, aku terima special parcel dr Penang. Abg Z yg menyambutnya. Dia kata kalau dr Penang, dia tahulah dari siapa.... hmmm, siapa lagi kalau bukan dari my dear Ebriza. Sebelum ni memang abg Z musykil gak siapa Ebriza ni (dia igtkan bf kot!!...), tapi sekarang x lagi... Bila aku tunjuk gambar awek cun, dia tahulah wife dia berada dilandasan yg benar!.... TQ so much sis,.... Dakapan Kasih sungguh bermakna. Pemberianmu membuat diri ini rasa dihargai. Dalam kesunyian hidup i tanpa adik permpuan, u muncul melengkapkan hidup ni. I benar2 berharap agar silatulrahim antara kita terus terjalin hingga ke hujung nyawa. Anak2 pun wish TQ to Aunty Ebriza coz u are the one yg bagi duit raye awal kat depa!!....

30hb (Ramadhan terakhir)
Pagi2 aku dah sibuk ke pasar dgn abg Z. This year ibu tak nak masak byk2 coz 2nd raye we all dah nak balik Perak. Hampir tghhari, ibu dah bising sebab K Ayu x sampai2 lagi. Aku call along, rupanye dia dah sampai Johor. This year, along beraye dgn family wife baru dia. Kesian K Ayu & anak2.... Bila ibu dgr along dah sampai Johor, aku tgk muka ibu monyok ajer. Sampai hati along balik Johor tanpa jumpa ibu dulu. Paling sedih, dia x hantar K Ayu & anak2 ke rumah kami lebih awal. Aku call along lagi. Walaupun marah & sedih dgn sikap along, aku cakap lembut2 dgn dia hingga air mata aku mengalir tanpa disedari. Yelah, anak ibu sudahlah x ramai, pastinya ibu sedih bila along lebih mendahulukan family yg belah sana dari ibu!.... Along minta maaf, dan dia janji akan pulang ke KL pada hari raya ke-2. Ibu macam x percaya, tapi aku pegang janji along!!!
3 petang, K Ayu & anak2 sampai. Kawan along yg hantar. Melihat menantu & cucu2nye sampai dihantar oleh orang lain, air mata ibu menitis hiba. Kenapalah along x fikir langsung perasaan K Ayu & anak2 sebelum berkahwin lain!!!.... Tapi biasalah, K Ayu buat muka selamba. Dia peluk ibu & paksa dirinya utk tersenyum bagi menutup luka dihatinya. Ayu redha dgn Qada & Qadar yg telah Tuhan tentukan. Selagi ibu menerim Ayu & anak2, selagi itu Ayu merasa bahagia... Ya Allah, cekal sungguh hati kakak iparku ini!!....

1hb Oktober (Dah raye dah..)
Tidak terungkap perasaan bahagia bila dapat meraikan hari raya bersama insan2 yg aku sayangi. Meskipun along tiada pagi ini, aku titipkan doa semoga Tuhan bukakan pintu hati along untuk tidak melupakan kami terutama K Ayu & anak2nya serta ibu & ayah. Aku bahagia bila melihat abg Z melayan anak2 saudaraku begitu mesra. Tiada istilah pilih kasih. Memang itu yg selalu aku harapkan, abg Z sudi berkongsi kasih syg sebagai seorang ayah dgn anak2 saudaraku. Terima kasih abang....
Adikku, Oli & Ain serta Nabilla & Adilla tiba menjelang tengahhari. Comelnya puteriku yang berdua ni mengenakan tudung. Rumah kecil kami begitu meriah sekali. Yg pasti, wajah ibu & ayah begitu ceria melihat keletah 10 org cucunye yg pelbagai ragam.
Hari pertama kami menghabiskan masa mengunjungi MakLong di Shah Alam. Kami bertemu dgn sanak saudara (sebelah ayah) di sana. Sememangnya semenjak nenek meninggal, rumah Maklong adalah medan pertemuan antara kami dgn saudara mara sebelah ayah. Sebelum pulang, kami singgah Kota Damansara mengunjungi Cik Yayak sekeluarga.

2hb Oktober (raya ke-2)
Pagi2 kami berlepas dr KL ke Parit, Perak. Sebelum bertolak, aku call along memaklumkan yg aku & ibu pulang ke kg sementara K Ayu & anak2 menunggunya dirumah ibu. Aku benar2 berharap agar along berpegang pada janjinya utk pulang ke KL pada hari ini juga!
Tiba di kg lebih kurang 10 pagi. Kami mengunjungi sanak saudara sebelah ibu pula. Sempat juga singgah rumah mak mentua tak jadi aku!! hehehe.... Dia ni sepupu ibu. Dulu2 masa arwah atuk masih ada, aku pernah berkawan dgn anak Cu, Ridi nama dia. Lama juga kami berkawan. Tapi arwah atuk pernah berpesan, berkawan & kekalkan persaudaraan boleh, tp atuk tak mahu kami berkahwin..... hahahaha,.... sampai macam tu sekali atuk pesan!.... Bila atuk meninggal (waktu aku Form 4)... aku pegang kata2 atuk sebagai wasiat.. (walaupun aku tahu Ridi memang tak ada dlm senarai sebagai calon suami!!....hehehe). Skrg kami sudah ada keluarga sendiri. Walaupun kami x ade jodoh, kami tetap bersaudara...

3hb Oktober
Dari Parit bertolak ke kg abg Z, Teluk Intan. Kami singgah dirumah Kg Selabak sebelum ke Changkat Jong. Menjelang petang baru kami pulang semula ke KL. Dlam hati aku asyik teringat along. Rindu rasenya nak jumpa dgn abang tunggal aku tu!
Tapi sayang, sampai di KL, K Ayu kata along belum tiba lagi. Entah kenapa, hati aku jadi begitu sayu sekali. Along mungkir janji lagi!.. Kata ibu, x payahlah mengharap sebab bukan sekali dia memungkiri janji tetapi sudah berkali2!!! sedihnya aku.....

4hb Oktober
Abg Z pulang semula ke Teluk Intan. Dia risaukan kolamnya yg ditinggalkan lama2. Aku pasrah... Menjelang tengah hari, aku call along lagi. Aku x mampu berbicara kerana airmata ni dah mengalir dulu. Alhamdulillah, lebih kurang jam 2 petang, along selamat tiba menemui kami. Aku sempat kerling wajah K Ayu... dia tetap tersenyum meskipun senyuman dia tawar & hambar. Kala itu, aku benar2 terhiris dgn sikap along. Jika aku sebagai adik masih ada rasa kecewa dgn sikap along, pastinya K Ayu sebagai seorang isteri lebih terluka lagi!....

Sebenarnya, aku masih menunggu seseorang..... Namun sampai ke tengah malam, dia masih tidak muncul.... Sudahnya, tahun ini adalah tahun ke-14 aku kehilangan dia!..... Tahukan siapa?.... Hari ni kan hari raya ke-4..... A,.... kuih tat paling byak tahun ni tau!!!!....

5hb Oktober
Rumah aku dah kembali sepi... (nasib baik hero aku yg 3 orang tu ada utk buat kecoh!)... K Ayu & anak2 dah balik Ampang, Ain & anak2 pun dah balik Klang.... Walaupun terselit secebis kesedihan, masih ada seribu kemeriahan pada Raya tahun ini!.... Semoga kebahagiaan terus melingkari hidupku serta insan2 yg aku sayangi!

1 comment:

dina said...

betapa kak Ayu seorang yang tabah... menitis air mata aku baca tentang kak Ayu.... touching sungguh Maya... really2 touching....