Monday, December 1, 2008

Al-Kisah Ibu mertuaku pindah rumah

Saturday
Last saturday, seawal 9 pagi aku dah sampai kat rumah ibu mertuaku. Memang dah menepati ramalan, cuma aku & 2 heroku yg sampai dulu. Acik & Andak belum nampak muka (since hubby aku x der kat KL, adik2 lelaki hubby aku yg2 org ni la yg kami harapkan). Tak lama lepas aku sampai, Nyah (kakak ipar aku) pun sampai dgn hubby dia.
Sebenarnya time aku sampai, aku terkezut tgk rumah mak mentua aku tu macam bukan nak pindah. Memang la byk brg2 dah sealed dlm kotak. Tapi brg2 kat dapur semuanya belum berkemas. Aku pandang kakak ipar aku & kakak ipar aku pandang muka aku. Then adik ipar aku yg paling bongsu pun membebel..... mak itu, mak ini..... Ye la, dia pun penat nak kemas sengsorang. Pas tu nak jaga anak dia yg 2 org tu lagi.... (ishhhh3x...)
Belum masalah lori lagi. Last week mak mentua aku kata lori dah ada. Janji nak angkat barang pukul 10 pagi. Tpi pagi ni mak mentua aku cakap x der lori pulak. Lori yg dia booking tu pergi outstation... Ape ke hei nye ni?.....
Hendak tak hendak, terpaksalah kereta aku jadi lori. Aku nak pengsan dah... Ulang alik dah 5 trip. Adik ipar jantan aku yg 2 ekor tu dekat pukul 11 baru muncul. Aku dah hangin dah. Nak nangis pun ada....
Acik ni memang anak emas mak mentua aku. Apa2 hal, mak mentua aku memang rujuk kat budak ni. Sampaikan nak beli tikar getah pun tunggu si Acik (padahal aku dah offer last week nak g cari) .
Bayangkanlah, keadaan memang kelam kabut. Dengan barang yang bersepah nak angkat. Barng kat dapur & dlm bilik belum berkemas. Hanya aku, adik ipar bongsu & bini acik yg uruskan. Kakak ipar aku tu kena masuk keje pukul 2 petang.
Alhamdulilah, pukul 2 petang ada sorang mamat yg bawa lori, offer kat kami. Aku pun malas cakap byk, terus kata OK. Mak mentua aku tak muncul2 lagi. Dia dok meneman Acik mengecat rumah. Padahal, rumah dah tunggang langgang. Pas tu mak mentua aku marah kanapa aku pepandai suruh lori tu angkat barang. Aku cakaplah, kalo tak angkat hari ni, bila nak angkat. Org semua dah penat, biarlah penat sekali. Nanti mengemas dah tentu lain hal pulak.
Rupanya barulah aku tahu, yg mak mentua aku marah pasal lori tu charge RM50 satu trip (dr Tmn Sri Rampai ke Desa Rejang). Aku rasa charge tu ok la sebab termasuk dgn upah angkat barang. Bengang punya pasal, aku cakap pasal duit tak payah bising. Depa sume tak nak bayar, aku boleh bayar. (Nasib baik aku tak jadi Incredible Hulk time tu)!).....
Selesai hal lori, Andak pulak buat muka bengang. Bising sebab x der org tlg angkat barang dlm rumah. (Mamat lori tu dah tolong angkat sampai atas. Since belum siap cat, macam mana nak tolong susun kan?). Aku paksa diri utk senyum bila dia kutuk hubby aku. Padahal, dlm hati hanya Tuhan yg tahu. Andak memang suka hentam hubby aku! Kalau nak ikutkan, aku lagi bengang dgn Andak. Pandai nak mengarah ajer. Perut lapar, nak minum air, main tanye jer. Duit satu sen tak nak hulur. Aku jugak yg bukak purse suruh anak sedara aku pi cari makanan & minuman. Memang aku bengang. Penat badan, jangan kira lah. Mujur jugak Fakhri & Faris tak buat hal. Kalo tak mesti aku lagi penat.
Gitu gini, dlm pukul 5 ptg urusan mengecat & membentang tikar pun selesai. Lepas tu barulah bab susun menyusun pulak. Mata aku pun dah berpinar. Maklumlah dari pagi hanya makan roti canai sekeping. Mana tahan ooii!...
Lepas jer Maghrib, aku minta diri dulu. Dah tak tahan sangat. Mata dah nampak tilam & bantal je. Mak mentua aku ingat aku nak tidur situ. Bukan tak nak tidur situ, tp aku tgk Fakhri dah mula batuk. Dia memang sensitif sikit bab habuk2. Aku takut nanti asthma dia dtg pulak.
On the way balik, singgah McDonald Setapak, tapau utk bebudak tu sebab aku tahu, sampai jer rumah nanti aku nak rehat puas2.
Lepas jer Isya'.... jeng3x.... aku pun zzzzzzzzzzzzzzzzz!

Sunday
Bukan nak jadi menantu yg tunjuk baik, tapi atas dasar keperimanusiaan. Lagipun sebagai mewakili hubby yg tak dpt balik. So, hari ni pun aku tlg mak mentua aku. Lepas breakfast, aku pun berangkat ke rumah baru mak mertua aku... Sebab aku tahu mesti tak ada siapa yg nak tolong kemas. Dlm 9.30 aku sampai, aku tgk adik ipar bongsu aku tgh mengeluarkan brg2 dari dalm kotak. Bahagian dapur dia dah bereskan malam tadi. Kesian dia, buat keje sorang2. Mak mentua aku tak boleh buat keje kuat2 sebab dia kurang sihat. Lutut pun tak kuat sangat. (Campuran penyakit "M" pun ade..... hehehe).
Sampai ke tengah hari, sekor adik beradik hubby aku pun tak muncul. Sah kata hubby, deme sumenya malas belaka!. Dekat pukul 1, aku teman mak mentua aku cari brg2 dapur kat NSK. Aku gak yg kene masak. Nak beli nasi bungkus, mak mentua aku tak nak. Membazir kata dia!...
Sian anak2 aku, 2 hari ni tak tentu makan. Siap je masak, dlm 3 lebih, aku terus bagi dorang makan. Lepas makan, dorang mandi2, sementara aku bereskan saki baki yg tinggal. Dekat pukul 7 jugak aku balik rumah. Itu pun sebab hubby dah call byk kali, suruh balik.
Tido malam, baru terasa lenguh sana, lenguh sini... Rasanya nak p berendam air panas, baru segar kot!....

2 comments:

dina said...

siannya maya...huhuhuu... penat gile kalau gitu kan... kau cuti je la arini

Maya said...

cuti?.... tak de maknanye aku cuti!. Tunggu bos aku balik Haji, baru aku "claim" cuti aku!... ahaks..