Wednesday, July 16, 2008

Aduhai anak2ku !!

Diam x diam, dah sebulan lebih abg Z busy dgn projek kolam ikan di Teluk Intan. Dalam tempoh tu, aku sendirian melayan kerenah anak2. Walaupun ibu & ayah ada membantu, aku tidak sampai hati membebankan mereka 24jam memantau anak2ku yg memang aku akui agak "lasak".

Setiap hari (semenjak ketiadaan abg Z) mcm2 aduan yg aku terima dr ibu bila pulang dari office. Kerenah budak2 yg semakin "naik tocang" bila ayah mereka jauh. Menambahkan pening kepala, aisy yg baru 5 tahun pun dah pandai ikut jejak abang2 dia. Selalunya bila balik sekolah, dia akan menyudahkan homework sebelum aku check malam nanti. Tapi sekarang tidak lagi. Kata ibu, dia berkeras mengikut abang2nya bermain tanpa mempedulikan arahan yg diberi. Pintu gril yg dikunci, sudah pandai dibuka sendiri.

Mulut aku pun rasanya macam dah longgar. Kalaulah mulut ni ada skru, mesti dah tercabut agaknya!

Dalam keadaan begini, saban hari aku luahkan pada abg Z betapa tertekannya aku. Bukan aku tidak mampu menjaga anak2ku sendiri, tapi aku bimbang dgn pergaulan anak2 zaman sekarang. Tambahan pula bila aku lihat teman sepermainan anak2ku yg bermulut cabul,.. sesuka hati memaki dan mengeluarkan kata2 yg tidak enak didgr. Jika sudah setiap hari mendengar, aku takut sikap demikian akan singgah pada anak2ku.

Moga2 anak2ku tidak mudah terpengaruh dgn sikap negative teman2 mereka.

Inilah hero2 yg tgh bikin kepalaku berpusing macam gasing.

No comments: